22. 10. 2010

Vlajková signalizácia - čast druhá - vlajky na štartovej a cieľovej čiare

V predchádzajúcom článku som predstavil vlajky používané na stanoviskách traťových komisárov. Teraz to budú vlajky, ktoré sa používajú na signalizáciu na štartovej a cieľovej čiare.

Štátna vlajka
Táto vlajka môže byť použitá na odštartovanie preteku. Signál na štart má byť daný pohybom vlajky zhora nadol, pričom pri podujatiach s pevným štartom sa nesmie vlajka zdvihnúť nad úroveň hlavy pokiaľ všetky autá nie sú v kľude a nikdy nie na dlhšie ako na 10 sekúnd.
Ak nie je možné použiť pre nejakú príčinu štátnu vlajku, farba použitej vlajky (ktorú si nie je možné pomýliť so žiadnou inou vlajkou opísanou v tejto kapitole) má byť určená vo Zvláštnych ustanoveniach.

Čierna vlajka
Táto vlajka sa používa na informovanie konkrétneho jazdca, že musí pri ďalšom prejazde okolo vjazdu do boxov zastaviť v boxe alebo na mieste určenom vo Zvláštnych ustanoveniach alebo v predpisoch majstrovstva. Ak jazdec z akéhokoľvek dôvodu tak neurobí, táto vlajka nesmie býť vyvesená dlhšie ako počas štyroch, po sebe nasledujúcich kolách. Rozhodnutie signalizovať touto vlajku prislúcha výlučne športovým komisárom, príslušný tím bude o tomto rozhodnutí okamžite informovaný. Ukazuje sa nehybne a je doplnená čiernou tabuľkou s bielym číslom, ktorá sa ukáže jazdcovi, ktorého číslo je na nej zobrazené. Vlajka aj číslo môžu byť kombinované na jednej tabuli.

Čierna vlajka s oranžovým kruhom o priemere 40 cm
Táto vlajka sa používa na informovanie konkrétneho jazdca, že jeho auto má mechanické problémy, ktoré môžu ohroziť jeho alebo iných a znamená, že musí v nasledujúcom kole zastaviť v boxe. Ak je mechanický problém opravený k spokojnosti hlavného technického komisára, vozidlo sa môže znovu zapojiť do pretekov. Ukazuje sa nehybne a je doplnená čiernou tabuľkou s bielym číslom, ktorá sa ukáže jazdcovi, ktorého číslo je na nej zobrazené. Vlajka aj číslo môžu byť kombinované na jednej tabuli.

Čierno biela vlajka diagonálne rozdelená
Táto vlajka sa ukazuje iba raz a upozorňuje konkrétneho jazdca, že bude hlásený za nešportové správanie sa. Ukazuje sa nehybne a je doplnená čiernou tabuľkou s bielym číslom, ktorá sa ukáže jazdcovi, ktorého číslo je na nej zobrazené. Vlajka aj číslo môžu byť kombinované na jednej tabuli.


Čierno-biela šachovnicová vlajka
Mávanie touto vlajkou signalizuje ukončenie tréningu alebo preteku.


Červená vlajka
Touto vlajkou sa máva na štartovej čiare, keď bolo rozhodnuté o zastavení tréningu alebo
preteku. Súčasne sa červenou vlajkou máva na všetkých stanovištiach dohľadu pozdĺž trate.



Keď je daný signál na zastavenie:
1) počas tréningu: všetky vozidlá musia okamžite znížiť rýchlosť a pokračovať pomaly späť ku vlastným boxom
2) počas preteku: všetky vozidlá majú ihneď znížiť rýchlosť a pokračovať pomaly k línii červenej vlajky
3) predbiehanie je zakázané a jazdci by mali mať na pamäti, že na dráhe môžu byť pretekárske a servisné
vozidlá, okruh môže byť úplne blokovaný z dôvodu nehody a poveternostné podmienky môžu spôsobiť, že
okruh bude neprejazdný súťažnými rýchlosťami
4) ak je pretek zastavený, pretekári by mali mať na pamäti, že prekročenie rýchlosti je zbytočné, lebo:
- klasifikácia preteku alebo poradie reštartu na gride bude zostavené podľa stavu pred vyvesením červenej
vlajky a podľa zvláštnych ustanovení podujatia;
- výjazd z boxov bude uzavretý.
Všetky vozidlá majú zastať v poradí pred líniou červenej vlajky pokiaľ nie sú informované či pretek bude
pokračovať alebo skončí a budú dané pokyny traťovými komisármi podľa zvláštnych ustanovení podujatia.
Červenú vlajku môže tiež použiť riaditeľ súťaže alebo ním určená osoba na uzavretie okruhu.

Línia červenej vlajky: súvislá, 20 cm široká čiara, ktorá by mala byť vyznačená s protišmykovou farbou naprieč dráhy zo strany na stranu, v pravom uhle k osi dráhy, v mieste, za ktorým všetky vozidlá musia zastať ak je pretekzastavený alebo odložený, kde sa môže na nich vhodne dohliadať a kde môžu byť usporiadané na štartový rošt z ktorého ich safety car odvedie ak bude pretek pokračovať.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára